четвер, 15 грудня 2016 р.

План - конспект уроку української мови  5 класі
Тема: Звертання, розділові знаки при звертанні
Мета:дати учням поняття про звертання, формувати вміння знаходити звертання в реченні; розрізняти поширені та непоширені звертання ,виділяти їх в усному мовленні та на письмі; розвивати культуру мовлення школярів; виховувати любов до мови, родини,рідної землі.
Обладнання підручник, картки з завданнями для парної та індивідуальної робіт, зображення Святого Михайла,  роздрукований вірш Н.Красоткіної «Прекрасні звертання»
Тит уроку: вивчення нового матеріалу,формування практичних умінь та навичок
Методи: робота в парах, мозковий штурм,мікрофон
«Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі і мудрі,чудові слова»
Надія Красоткіна
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну  прекрасну, в країну чудову,
Що так нас чарує збагачує мову.
1.1.Спостереження над мовним матеріалом
Прочитайте діалог. Подумайте, що необхідно додати, щоб зрозуміти, хто бере участь у ньому?
Підготовка
-Ось подивіться, що я купив.
-Що ж, треба, виходить, і мені терміново купувати.
-Теж м’яч?
-Та ні, треба купити скло на— запасні шибки для вікна.
(За М. Герасименком)
1.2. Мозковий  штурм:
Для чого застосовується звертання в мовленні?
Чи можливе  наше спілкування без звертання?
ІІ  Оголошення теми, мети та завдань уроку
Сьогодні на уроці ми з ясуємо, що називається звертанням,навчимося знаходити їх в реченнях, правильно інтонувати речення зі звертаннями. Дізнаємось, якими частинами мови вражаються звертання ,як виділяються в реченні, навчимося складати речення зі звертаннями. А  наприкінці уроку , для того,щоб визначити, як засвоєно матеріал, напишете перевірочну  тестову роботу

ІІІ.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Учитель
Діти , ви сказали, що без звертань наше спілкування незрозуміле, що звертання важливі у мовленні. Отже ми маємо правильно  їх вживати, а щоб навчитися це правильно робити, потрібно знати правила.
3.1 Робота зпідручником сторінка 74-76 Читаємо правила вголос
3.2 Фронтальне опитування:
Що називається звертанням?
Які звертання бувають за будовою?
Якою частиною мови можуть виражатися звертання? В якій формі?
Де в реченні можуть знаходитися звертання? Як виділяються?
Яку синтаксичну роль виконують звертання в реченні?

 ІУ.Виконання системи практичних завдань
4.1 Вправа 167 (І частина)
4.2.Робота біля дошки
Виправити помилки,розставити розділові знаки, підкреслити  головні та другорядні члени речення
Мова рідна слово рідне хто вас забуває той у грудях не серденько а  лиш камінь має.( С.Воробкевич) Рідна мова ти завжди поруч вдома в школі.
4.3. Робота в парах
Доповніть речення звертаннями до персонажів українських народних казок
…………………………. чи ти пила, чи ти їла?
………………………..… несе мене лиска по каменю - мосту на своєму хвосту.
 Порятуй мене. ………………………………… приплинь, приплинь до бережка!
 Мерзни, мерзни ……………………………………………………….!
Ловись ………………………………………………………….велика та все велика!
Не їж мене … …………………………………….я тобі пісеньки заспіваю.
4.4. Фізкультхвилина
 Руки вгору, руки вниз -
На сусіда подивись,
Раз - подивимось угору,
Два - нахилимось додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Щоб ногам роботу дати,
Будем низько присідати,
Раз-два, раз-два.
Вище руки підніміть,
Ширше в боки розведіть.
Сплесніть, діти, раз і раз –
За роботу! Все! Гаразд.
4.5.Робота з індивідуальною карткою
Розподіли слова в чотири стовпчики:
І- іменники, які в кличному відмінку мають закінчення –о;
ІІ- займенник, який вказує на співрозмовника
ІІІ- іменники, які в кличному відмінку мають закінчення –е;
IV - - іменники, які в кличному відмінку мають закінчення –ю.

Хліб,Оля, мама, атаман, лікар, йогурт ,ти
 Правильно виконавши завдання, з перших літер іменників та другої  в займеннику складеться ім’я святого, чиї  іменини святкуються 21 листопада
Ключ :Михайло
4.6. Робота з класом
Виписати з вірша Н.Красоткіної п’ять  звертань на вибір, поширити їх прикметниками.
Прекрасні звертання
Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі і мудрі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю!
Я і до тата умію звертатись,
Хочу в словах передати тепло.
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
Щоб у душі його сонце цвіло.
Татку, татусеньку, таточку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе я обняти,
Ти мій порадник, заступник і друг!
Я до бабусі з любов’ю звертаюсь:
Бабцю, бабуню, бабусю моя.
І до бабусиних рук притуляюсь,
І відчуваю в них лагідність я.
І до дідуся іду по науку:
Діду, дідуню, навчи в світі жить!
Він на голівку кладе свою руку,
Голос сріблястим струмочком біжить.
Слово могутнє, яка в ньому сила!
Скажеш з любов’ю
- і радість росте!
Слово хороше народжує крила,
Ви не забудьте ніколи про те.
Донечко, синку, сестрице, братусю,
Дружна, велика, щаслива сім’я!
Таточку, мамочко, бабцю, дідусю —
Мій оберіг і родина моя!
Учитель
21 листопада _День Святого Михайла. Його зображали на стародавніх гербах м.Києва, хоругвах Б.Хмельницького, козацьких прапорах. Образ Михайла символізує перемогу добра над темними силами. 21 листопада часто випадає перший сніг тому існує прикмета «Михайло на білому коні приїхав»
4.6. Творче завдання
Скласти два речення  з виписаними поширеними  звертаннями    з привітанням до Дня  Св. Михайла
У. Підсумок уроку
5.1 Виконання тестових завдань, взаємоперевірка учнями робіт, виставлення балів (1б,2,б,3а,4а,5в,6б)
5.2 Мікрофон
Я знаю,що..
Я вмію….
На уроці мені найбільше подобалось
УІ Оцінювання
УІІ домашнє завдання
Завдання маєте додому, все у щоденник запишіть: ст74-76 правила,вправу 173 зробить